دانشگاه ملی الفارابی قزاقستان، دانشگاه پیشگام درآسیای میانه و حضور گسترده دانشجویان افغانستان در این دانشگاه

kundoz_admin
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۶ - ۱۰:۱۰
12

دانشگاه ملی الفارابی قزاقستان یکی از دانشگاه های معتبر منطقه است. این دانشگاه همکاری گسترده ای با وزارت تحصیلات افغانستان به خصوص در بخش ارتقا ظرفیت اعضای کادری دانشگاه های افغانستان دارد. دراین دانشگاه به صدها دانشجو افغانستانی که از طریق بورسیه های تحصیلی عازم قزاقستان گردیدن فرصت ادامه گردیده، که تعداد زیادی این دانشجویان را اعضای کادر علمی دانشگاه های افغانستان تشکیل می دهد. دانشگاه الفارابی با دانشگاه کندز همکاری علمی  داشته و از سال 2012 تا اکنون در زمینه ارتقای ظرفیت اعضای کادر علمی دانشگاه کندز و نشر آثار علمی شان همکاری همه جانبه نموده است. تا کنون 10 تن از اساتید دانشگاه کندز در رشته های مختلف از آن دانشگاه مدرک ماستری و آموزش زبان های روسی و قزاقی را به دست آورده اند.

دانشگاه ملی قزاقستان که بنام فیلسوف مشهوراین کشور و اولین و مشهورترین فیلسوف سیاسی جهان اسلام  یعنی ابونصر فارابی نام‌ گذاری شده، در سال 1934 میلادی تأسیس گردیده است. این دانشگاه در شهر آلماتی واقع است، بزرگ ‌ترین و نخستین دانشگاه کشور قزاقستان می ‌باشد. دانشگاه ملی الفارابی قزاقستان که در ابتدا فقط رشته تعلیم وتربیه را در بر می گرفت، اکنون به عنوان بزرگترین دانشگاه قزاقستان به شمار می رود که در آن در حدود 20 هزار دانشجو به شمول دانشجویان داخلی و خارجی مشغول به تحصیل هستند، که در میان دانشجویان خارجی این دانشگاه سه تن از اعضای کادرعلمی دانشگاه کندز نیز می باشند.

این دانشگاه درحال حاضر دارای 14 دانشکده  و 180  رشته تخصص تحصیلی  در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. تدریس در این دانشگاه با 3 زبان(قزاقی،روسی،انگلیسی) با حضور 2000 استاد عالی رتبه صورت می پذیرد و در این میان بیش از 1000 پروفیسور و دانشیار، بالغ بر 60 آکادمیسین و بیش از 70 دارنده ی جوایز و نشانهای دولتی و غیر دولتی فعالیت می کنند. دانشگاه ملی الفارابی قزاقستان، به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش عالی در این کشور و با برخورداری از زیرساختها و امکانات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به یک دانشگاه بین المللی علمی و پژوهشی را دارد.

 نتایج رتبه بندی جهانی دانشگاه ها در سطح جهانی، گواهی بر موفقیت آمیز بودن سیر ارتقاء  دانشگاه ملی الفارابی قزاقستان می باشد. برای نمونه، براساس اطلاعات موسسه معتبر بین المللی انگلیس QS World University Ranking جایگاه جهانی دانشگاه الفارابی در سال 2009 رتبه 600، درسال 2010 رتبه 501، در سال 2011 رتبه 400، در سال 2012 رتبه  390، در سال 2014 رتبه 305 و شامل شدن در لیست 300 دانشگاه معتبر جهان، درسال 2019 رتبه 220 و در سال 2020 این دانشگاه رتبه 165 را در جهان دارد. همچنین بر اساس اطلاعات موسسه ی رتبه بندی دانشگاه ها QS این دانشگاه جایگاه عالی را در میان دانشگاه های کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و مقام اول را در میان دانشگاه های جمهوری قزاقستان دارا می باشد.

                دانشگاه الفارابی در آسیای مرکزی تنها دانشگاه ای است که مفتخر به کسب نشان عالی 3 ستاره ی سازمان معتبر بین المللی QS-STAR در زمینه ی ارایه خدمات آموزشی در چارچوب استانداردهای جهانی شده است. دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی بصورت موفقیت آمیزی با تعدادی بالغ بر 400 دانشگاه بزرگ جهان همکاری دارد. در کلاس های درس دانشگاه ملی قزاقستان سخنرانی علمی و مشاوره، رایزنی علمی و تبادل تجربیات علمی 150 دانشمند برجسته خارجی که 7 تن از آنها دارنده جایزه ی نوبل نیز هستند صورت می گیرد.دانشجویان در این دانشگاه نه تنها براساس برنامه های معتبر بین المللی تعلیم می بینند بلکه این امکان را هم دارند که با جا بجایی دانشگاهی برای تحصیل به مراکز معتبر آموزش عالی در دنیا  اعزام شوند و مدرک تخصصی بین المللی دریافت کنند.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۵ - ۱۰:۳۴
Background image

په کندوز پوهنتون کې د شمال ختيځ زون په کچه د تضمین کیفیت او اعتبار ورکولو د علمي پروګرامونو او چوکاټ څلور ورځنی روزنيز ورکشاپ په بریالیتوب سره پای ته ورسېده

په کندوز پوهنتون کې د شمال ختيځ زون په کچه د تضمین کیفیت او اعتبار ورکولو د علمي پروګرامونو او چوکاټ څلور ورځنی روزنيز ورکشاپ په بریالیتوب سره پای ته ورسېده.

په یاد‌ ورکشاپ کې د شمال. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۵ - ۱۰:۲۷
Background image

کندوز پوهنتون رهبرۍ له لوري د خصوصي پوهنتونونو لپاره د دعوت او ارشاد آمرینو څخه ازموينه واخيستل شوه

کندوز پوهنتون رهبرۍ له لوري د خصوصي پوهنتونونو لپاره د دعوت او ارشاد آمرینو څخه ازموينه واخيستل شوه

د کندوز پوهنتون رهبرۍ د‌ لوړو زده کړو محترم وزارت په هدایت د دې ولايت 5 خصوصي. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۵ - ۱۰:۱۸
Background image

اطلاعیه

اطلاعیه:

آنعده جدید الشمولان سال 1402 پوهنتون کندز که بزمان معیین آن جهت ثبت نام مراجعه ننموده اند و غیر حاضر ثبت نام می باشند:

روز های (دوشنـــــبه و سه شنبه) تاریخ های( 15 و 16. . .

BACK TO NEWS